۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۶۱۸۲۹۴
آیت الله رئیسی در جمع مبلغان؛

در برخورد با فساد با کسی تعارف نداریم | ارتباط با حوزه را قطع نخواهیم کرد

در برخورد با فساد با کسی تعارف نداریم | ارتباط با حوزه را قطع نخواهیم کرد
رییس قوه قضاییه با تأکید بر اصلاح ساختارهای فسادزا و پیشگیری از وقوع مفاسد تصریح کرد که دستگاه قضا بدون توجه به حواشی و قاطعانه با فساد برخورد می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه پیش از ظهر امروز در گردهمایی مبلغان محرم که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن غدیر برگزار شد، ضمن تقدیر از فعالیت های مبلغان برای نشر و گسترش معارف اسلامی اظهار داشت: امروز برای روحانیت در جامعه ما سه نکته یا در سه ساحت مأموریت اصلی وجود دارد.

وی افزود: در ساحت اول موضوع علم، علم آموزی و توجه به دانش و آن چه به ویژه در حوزه علمیه قم طلاب و فضلا به آن اشتغال دارند باید پرداخته شود، این ساحت امری مهم است و صاحب شرایع و صاحب جواهر و امثال آنها با زحمات بسیار کاری کردند که ما امروز سر سفره سخنان و تلاش های آنها هستیم چراکه آنها با ذهن جوال خود فروعات متعددی را مطرح کردند.

آیت الله رئیسی عنوان کرد: امروز فقه در جامعه ما حکومت می‌ کند به ههین جهت در عرصه اجتماعی، اقتصادی و قضایی سؤالات زیادی مطرح می‌ شود، اما در زمان شیخ و صاحب جواهر فقه حکومت نمی کرد ولی امروز فقه حاکم است و حوزه های علمیه باید مبتنی بر همان اصول و مبانی استوار فقه جعفری و اجتهاد تمدن ساز سؤالات بسیاری را مبتنی بر همین اجتهاد پاسخ بیابد.

فقه از پاسخ به هیچ سؤالی عاجز نیست

وی با اشاره به این که فقه ما از پاسخ به هیچ سؤالی عاجز نیست، گفت: مبانی و اصول را در اختیار داریم و مجتهدان با این مبانی می‌ توانند به سؤالات پاسخ بدهند؛ برخی همکاران ما در قوه قضاییه مطلع اند که در قانون آمده قاضی مکلف است برای یافتن حکم پرونده به قانون مراجعه و اگر قانون نداشتیم به فتاوای فقها مراجعه کند، ولی موضوعات و کیس هایی وجود دارد که روی میز قضات است و باید برای پاسخ به این سؤالات و موضوعات به مرکز آموزش قوه و مرکز پژوهش های قوه قضاییه مراجعه کنیم.

رییس دستگاه قضایی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که دانش متصل به وحی می‌ تواند برای گره گشایی از زندگی مردم به میدان بیاید، یادآور شد: بسیاری از موضوعات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی با تلاش فضلای حوزه باز می‌شود، هرچند به برکت انقلاب اسلامی کارهای زیادی صورت گرفته است.

دستگاه قضایی محتاج ارتباط با حوزه است

وی یادآور شد: ما در دستگاه قضایی به شدت محتاج ارتباط با حوزه های علمیه هستیم چون دستگاه قضایی یک دستگاه علمی است، از این رو باید به روز و به هنگام شویم و برای همین ارتباط با حوزه ها و دانشگاه ها و مراجع و بزرگان ضرورتی غیر قابل انکار است.

آیت الله رئیسی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: یکی دیگر از وظایف ما کادرسازی برای دستگاه قضایی است همچنانکه افرادی که از حوزه های علمیه وارد قوه قضاییه شده اند موفق تر از دیگران بوده اند؛ در بین فقهای ما امام راحل برعکس بزرگان سلف احتیاط را به عکس قرار داده اند یعنی خلاف احتیاط است که کسی توانایی داشته باشد و وارد دستگاه قضایی نشود.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب نیز نظر امام راحل را دارند، گفت: ایشان به خود من فرمودند این خلاف احتیاط است که توانایان این عرصه وارد دستگاه قضایی نشوند و چنین افرادی قطعا در روز قیامت مؤاخذه می‌ شوند.

آیت الله رئیسی عنوان کرد: فقه هم به معنای فقه اکبر در حوزه عقاید و باورها، هم فقه اوسط به معنای اخلاق فاضله و کریمه و هم فقه اصغر که احکام و شرایع را در برمی گیرد می‌ تواند تمام زندگی انسان معاصر را اداره کند و فقه این ظرفیت را دارد که تمام شؤونات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه را رقم بزند.

وی با اشاره به این که برخی نا آشنایان با فقه یا علاقه مندان به فرهنگ غرب، فقه را صرف امری فردی و شخصی می‌ دانند، گفت: تجربه چهل ساله پیروزی انقلاب اسلامی این باور را به ما داده است که در گام دوم انقلاب اسلامی با بیانیه جامع رهبر معظم انقلاب که واقعیت جامعه را منعکس کردند، فقه می‌ تواند پای کار بیاید.

رییس دستگاه قضایی در بخش دیگری از سخنان خود به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره و با تأکید بر این که در بیانیه گام دوم راهبردهای اساسی آینده انقلاب اسلامی تعیین شده است، گفت: جامعه سازی بر اساس باورهای دینی و فقه اسلامی کاملا امکان پذیر است و زمینه های توجه به این نگاه نیز روز به روز بیشتر شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسأله تبلیغ را وظیفه روحانیان و مبلغان برای رساندن معارف به مردم دانست و گفت: در قرآن کریم یکی از خصائص مبلغان را «خشیت» دانسته شده است به این معنا که هیچ کسی را در وجود غیر از خدا مؤثر ندانیم، چراکه مبلغ در پیش روی خود با تهدیدهای متعددی مواجه است و برای مقاومت در برابر این تهدیدها باید خشیت داشته باشد.

آیت الله رئیسی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: مبلغان، آمران به معروف، ناهیان از منکر و قضات در روایات اسلامی خلیفه الله نامیده شده اند و هریک وظایف سنگینی بر دوش دارند که باید نمودار فرهنگ الهی باشند.

وی با بیان این که فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه گسترش پیدا کند، تصریح کرد: این که عیسی به دین خود و موسی به دین خود بگوییم حرف غلطی است چراکه همگی ما در برابر هم مسؤولیت داریم و اگر جامعه اسلامی ما امروز به این نقطه رسیده مرهون امر به معروف نهی از منکر مردان و زنانی است که نسبت به منکرات و معروفات حساس بوده اند.

آیت الله رئیسی حساسیت زدایی از جامعه را یکی از اهداف دشمنان دانست و خاطرنشان کرد: دشمن اگر دید نسبت به منکر و فساد و رشوه و منکرات سازمانی و اداری حساس است، به این نتیجه می‌ رسد که باید عقب نشینی کند و این عرصه تبلیغ که شما به برکت نام امام حسین(ع) در آن وارد شده اید عرصه بسیار مهم و حساسی است.

تأثیر زیاد منبر در حفظ عقاید و باورها

وی با اشاره به این که منبر به عنوان شیوه ای اثر گذار در مردم حفظ شده است، گفت: یک منبر فاضل، عالم و زمان شناس می‌ تواند با یک سخنرانی و منبر و تبیین مسائل برای جوانان تأثیر گذار باشد به همین جهت جریان تبلیغ امری است که باید نسبت به آن حساس بود.

رییس دستگاه قضایی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که تبیین زیبایی های دین بر عهده مبلغان است، خاطرنشان کرد: فعالان این عرصه می‌ توانند با حضور در جای جای این کشور زیبایی های کلمات اهل بیت(ع) را برای مردم روشن کنند که جمله امام حسین(ع) که فرمود: «مثلی لا یبایع مثله» چه معارفی دارد.

وی یادآور شد: روشنگری در جامعه بسیار مهم است، آنچه امروز در اطراف خودمان شاهدیم و بیداری های اسلامی که در افکار و اذهان بسیاری از مردم منطقه به برکت خون شهدا و عاشورا و انقلاب اسلامی شکل گرفته چیز کوچکی نیست.

آیت الله رئیسی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: امروز ما مواجه با یک جاهلیت مدرن هستیم که باید شاخصه های آن برای جامعه امروز روشن شود، امروز بدترین و زشت ترین اخلاق به عنوان تمدن به جامعه معرفی می‌ شود، همچنانکه خون امام حسین(ع) جاهلیت آن روز را از بین برد امروز هم خون این فرزندانی که به عنوان شهدای انقلاب اسلامی در جای جای به نام دین و ارزش های دینی ریخته می‌ شود به ثار الله متصل است و به برکت کار شما می‌ تواند جهل زدا باشد.

جهل و گمراهی به برکت عاشورا از بین می‌ رود

وی با بیان این که گمراهی ها و جهل ها به برکت عاشورای حسینی از بین می‌ رود، گفت: باجاهلیت هایی مواجهیم که با خود ایسم ها، امپراتوری قوی و فضای ارتباطی جهانی و علم و فناوری دارد و فضای بسیار گسترده رسانه ای همراه او است که باید ابعاد این جاهلیت مدرن برای جامعه بشری روشن شود.

امتداد راهبردی ما یمن، آفریقا و جای جای کره خاکی است

آیت الله رئیسی عنوان کرد: امتداد راهبردی ما یمن، آفریقا و جای جای کره خاکی همه کسانی است که برای دین فریاد زده اند هرچند آل سعود و آل خلیفه و امثال آنها امتداد راهبردی دشمن در منطقه است که باید تبیین شود.

وی با اشاره به این که بعد از امام راحل در دوره رهبر معظم انقلاب سخنان و پیام ایشان از طرف مستکبران بایکوت خبری می‌ شود، خاطرنشان کرد: چطور می‌ شود وقتی ایشان مریضی پیدا می‌ کند چهارصد میلیون انسان در عالم ابراز ارادت می‌ کنند که نشان می‌ دهد علی رغم تلاش های گسترده برای شنیده نشدن سخن ایشان، کلام و سخن رهبری معظم در جهان جای خود را پیدا می‌ کند.

رییس دستگاه قضایی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: همین خشیت الهی موجب می‌ شود تا یک انسان به جایی برسد که با قدرت بگوید نفوذ حزب الله به جایی رسیده که دیگر اسرائیل در منطقه امنیت ندارد.

آیت الله رئیسی در ادامه روشنگری و بصیرت آفرینی را از ویژگی های تبلیغ دانست و گفت: برخی از سایت ها فقط به دنبال ایجاد شبهه و خالی کردن دل ها و قلوب مؤمنان هستند.

وی تبلیغ را یکی از ابزارهای ظرفیت سازی دانست و یادآور شد: اعتقاد و ایمان راسخ و ایجاد ظرفیت را می‌ توانیم به برکت عاشورا  ایجاد کنیم؛ بهترین انسان ها، با ظرفیت ترین انسان ها هستند، هرچند این ظرفیت به برکت خون مطهر امام حسین(ع) وجود دارد که اگر وجود نداشت امام سجاد(ع) نزدیک به چهل سال برای عاشورا اشک نمی ریخت و امام رضا(ع) به ابن شبیب نمی فرمود اگر برای هرچه ناراحت شدی برای امام حسین(ع) گریه کن.

آیت الله رئیسی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: گریه در عزای امام حسین(ع) برای ظرفیت سازی است و رمز ماندگاری عاشورا که دلیل حاکمیت سخن حق در برابر باطل بود، برای انسان سازی است و باید برای همیشه بماند به همین جهت بحث ظرفیت سازی به ویژه نسبت به جوانان را توجه داشته باشید.

روحانیت در مقام عمل پای کار است

وی با بیان این که ساحت سوم مقام عمل و اجرا است، خاطرنشان کرد: روحانیت در مقام علم، تبلیغ و عمل باید به حد اعلا برسد؛ اگر امام حسین(ع) قیام نمی کرد به آنچه که ما به عنوان دین حقیقی از آن یاد می‌ کنیم نمی رسیدیم و معلوم نبود که چه بلایی بر سر قرآن و حدیث می‌ آمد.

آیت الله رئیسی عنوان کرد: دین حقیقی همان دینی است که در عرصه زندگی انسان نمود پیدا می‌ کند، امام در این کشور پرچم اجرای دین در جامعه را برداشت و رهبر معظم انقلاب نیز پرچم دار اجرای دین هستند؛ تمام سخن روحانیت این است که در این کشور چون سعادت در شناخت دین و عمل به دین است، این دین باید اجرا شود.

وی عنوان داشت: سؤال برخی از جوانان در تبلیغ این است که چرا بعد از گذشت این ایام بخش هایی می‌ بینیم که در تراز قانون اساسی و آموخته های امام و رهبری نیست؟ وظیفه ما در این شرایط امر به معروف و نهی از منکر، حساس بودن و دنبال کردن است تا تفاوت بین آنچه هست تا آن چه باید باشد، فاصله اش کمتر و کمتر شود.

مشکلات کشور ناشی از عدم توجه به فرامین امامین انقلاب است

رییس دستگاه قضایی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که هرکجا به فرموده امامین انقلاب عمل کردیم به موفقیت رسیدیم، گفت: در مسائل نظامی و قدرت منطقه ای، جمهوری اسلامی حرف اول را می‌ زند چون پشت سر رهبری حرکت کردیم، اما در مسائل اقتصادی با وجود ظرفیت فراوان مادی و معنوی و نیروهای با اخلاص و جوان در کشور مشکلات فراوانی وجود دارد.

وی یادآور شد: هرکجا با اتکا به داده های خودمان داشتیم نه با چشم داشت به قول های بی پایه و اساس دشمنان چه از جنس آمریکایی چه از جنس اروپایی، به توفیق دست پیدا کرده ایم از این رو در گام دوم انقلاب که آینده کشور را به فرموده رهبر معظم انقلاب بسیار درخشان و روشن می‌ بینیم، با موفقیت از این شرایط عبور می‌ کنیم.

جلوی لانه کردن فساد را می‌ گیریم

آیت الله رئیسی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: در این شرایط باید کار و تلاش کرد، مردم از تبعیض و فساد اداری گلایه دارند که به جا است ولی ما می‌ توانیم شرایط را متفاوت کنیم یعنی ما باید به دنبال شرایطی باشیم که در نظام اداری مطلقا فساد لانه نکند، هرچند ممکن است کسی شخصا فساد کند ولی اجازه لانه کردن فساد را ندهیم و این نیازمند حساسیت مدیران و مسؤولان و اصلاح ساختارها است.

وی با بیان این که کمتر شدن پرونده ها در قوه قضاییه نیازمند اصلاح ساختارها است، گفت: باید دستگاه اداری کشور جلوی فرار مالیاتی را بگیرد، صادرات و وارد غیر مجاز و قاچاق کالا و ارز کم بشود چون بحث از کوله بری ها نیست بلکه سخن از قاچاق سازمان یافته است و همین طور تا نظام پولی و بانکی اصلاح نشود هر روز بر تعداد پرونده های فساد زا در اقتصاد اضافه می‌ شود.

آیت الله رئیسی اصلاح ساختارهای فساد را امری ضروری و حیاتی دانست و عنوان کرد: چرا امروز وضعیت یارانه ها اصلاح نمی شود؟ چرا با کسانی که نیازمند یارانه نیستند رودربایسی داریم؟ پرونده های ارزی محصول تفاوت قیمت دلار است، ولی باید بدانید اگر کسی فساد کرد ما نسبت به او بی تفاوت نیستیم.

از متصلان به قدرت و ثروت نمی ترسیم

وی خاطرنشان کرد: باید عادلانه قضاوت کنیم کسانی که متصل به ثروت و قدرت هستند فریاد می‌ زنند که این سیاسی و جناحی است، اما مردم عزیز ما بدانند هرگز ما بی این فریادها توجه نمی کنیم و با عدالت انصاف به پرونده ها رسیدگی می‌ کنیم.

رییس دستگاه قضایی با اشاره به این که دولت نباید متصدی بخش های مختلف باشد، گفت: بله خصوصی سازی خوب است و لازم است که دولت حامی و ناظر باشد، ولی اگر خصوصی سازی یک شرکت یا مجموعه ای به نحوی واگذار شد که این مجموعه فعال صنعتی رو به افول رفت، در نوع واگذاری اش باید به مشکلات ساختاری و رفتاری پی برد.

برخی خصوصی سازی ها به تاراج دادن بیت المال است

رییس دستگاه قضایی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که برخی خصوصی سازی ها به تاراج دادن بیت المال است، تصریح کرد: امروز مسؤولان و مدیران این کشور صدای کارگران زحمت کش را در سراسر کشور بشنوند که حقوق های خود رادریافت نکرده اند؛ مبارزه با تبعیض و فساد خواسته حقی است که همه مردم دغدغه آن را دارند از این رو باید در عمل و اجرا نظام اداری و نظام تراز انقلاب اسلامی و نظام تراز امیرالمؤمنین(ع) داشته باشیم.

وی یادآور شد: به برکت خون امام حسین(ع) و خون شهدا و به برکت انقلاب اسلامی و هدایت های رهبر معظم انقلاب وضعیت این کشور بهتر می‌ شود و حل مشکلات در این کشور شدنی و ممکن است و کار علما در  کشور و در ایام محرم نیز بسیار اثر گذار است.

آیت الله رئیسی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: دفتر تبلیغات اسلامی نسبت به نکاتی که مردم در سفرهای تبلیغی بیان می‌ کنند و به دستگاه قضایی مربوط می‌ شود توسط روحانیان به ما برسانند تا بتوانیم از طریق همین نکات و مسائل به حل مشکلات بپردازیم./1330/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
راه حل ایستادگی ، مقاومت و درخواست مردم در گام دوم انقلاب و کشور : می بایستی تمامی آقازاده ها،اقوام و خانوداه های منافق خیانتکار فاسد،اختلاسگر و رانت خوار و رشوه خوار ظالم در حق ملت ، مردم ،انقلاب و نظام در طول این ۳ دهه بعد از جنگ تحمیلی از سوی صدام جنایتکار در صورت حضور در مسند قدرت ،پایین آورده شده، عادلانه ، علنی و بدون هیچ گونه تبعیض ،بی عدالتی، ملاحظه و مصلحت اندیشی کلیشه ای محاکمه شوند. تا برخلاف رژیم ظالم شاهنشاهی ساقط شده ملعون که نتوانست راه خود را از درباریان و خانواده های فاسد و غارتگر شاه و اطرافیانش جدا کند. اعتماد مردم ترمیم گردیده ، پشتوانه و حمایت مردمی نظام احیا شده و ارزش ها و باورهای دینی-سیاسی-اجتماعی نظام را ارزش ها و باورهای خود بدانند.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
درود بر سید عزیز ایران که مایه عزت و آبروی خون شهدا،انقلاب،نظام و مردم هستید،خداوند پشت و پناهتان.
0
0
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
امروزه فقه نسبت به مسائل حکومتی و حل معضلات اجرایی و ارائه برنامه های اجرایی در راستای تکالیف الهی عملکرد خوبی دارد.
0
0